فاز اول شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است

وزیر ارتباطات ایران: فاز اول شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اخیرا در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و به سوالات گوناگون پاسخ داد. به گفته محمود واعظی فاز اول شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده و دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال اجرایی شدن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوالات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسخ داد که در ادامه این مطلب گزیده‌ای از این صحبت‌ها را مرور خواهیم کرد. محمود واعظی بیان کرد که در خصوص خدمات دولت الکترونیک و پرداخت الکترونیک با بانک مرکزی مذاکره شده و انتظار می‌رود که تا دو ماه دیگر کاربران ایرانی بتوانند به واسطه طرح پول خرد الکترونیکی، از گوشی تلفن همراه خود به عنوان یک کارت بانکی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات

وی به اجرای فاز اول شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره کرد و توضیحاتی را در این مورد ارائه داد. به گفته واعظی تا کنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات نشده است. این شبکه هوشمند موجب می‌شود تا تمام آدرس‌هایی که در ایران وجود دارد در بستری نرم انجام شود؛ مانند سرشماری اینترنتی که در حال حاضر انجام می‌شود و در بستری نرم و با سرعت بالا در دسترس قرار دارد. به بیان دیگر آن چیزی که هاست و سرور آن در خارج از کشور است به شبکه ملی اطلاعات مربوط نمی‌شود و ممکن است هزینه بیشتر و سرعت کمتری را داشته باشد. شبکه ملی اطلاعات یعنی سرعت و امنیت بیشتر و هزینه کمتر برای کاربران و در آن تمام اطلاعاتی که مردم به عنوان محتوا به آن نیاز دارند و تمام آدرس‌های داخل ایران در چهار مرکز تبادل قابل دسترسی است.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت افتتاح شد

شبکه ملی اطلاعات یک پروژه بزرگ است که نزدیک به 13 سال از شروع برنامه آن می‌گذرد. در سال‌های گذشته مطالعاتی در این خصوص انجام شده بود که با کامل شدن این مطالعات، بستر لازم ایجاد شد و فاز اول شبکه ملی اطلاعات با همکاری کمیته‌های مختلف در هفته دولت افتتاح شد. وزیر ارتباطات گفت:

هم اکنون در صدد رفع کمبودها برای اجرای فاز دوم هستیم و در روز چهارشنبه گذشته یک دیتا سنتر در قم ایجاد شده و در آینده نزدیک نیز دو مرکز تبادل اطلاعات در خوزستان و اصفهان راه اندازی خواهد شد.

محمود واعظی افزود که در قدم بعدی با تولیدکنندگان محتوا ارتباط برقرار خواهد شد تا کاربران هر نوع محتوایی را در دسترس داشته باشند. از هفته دولت تا کنون، شرکت‌های تولید محتوا اعلام کرده‌اند که بر بستر فاز اول شبکه ملی اطلاعات سرعت تولید محتوای دو برابری را داشته‌اند.

 

بر اساس اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در تمام بسترها وارد شده و دولت تلاش می‌کند تا ساز و کاری به وجود آید که همه در تولید محتوا دخیل باشند. تولید محتوا به عهده مراکز دانشگاهی و سایر مجموعه‌های دانشی خواهد بود. به عنوان مثال کتابخانه ملی هم می‌تواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد. هم اینک دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال اجرایی شدن است و دسترسی آزاد به اطلاعات بر بستر دولت الکترونیک اجرا خواهد شد.

واعظی در رابطه با موضوعات دیگر نیز توضیحاتی را ارائه داده است. وی بیان کرد که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی باید تا دو ماه آینده تجهیزات لازم برای تفکیک پهنای باند داخل و خارج را آماده کرده و هزینه‌ها را به مشترکان اعلام کنند. وزیر ارتباطات آمار ترابرد پذیری را هم اعلام کرد که بر این اساس تا کنون 85 هزار نفر برای ترابرد پذیری اقدام کرده‌اند که میزان موفقیت آن در هفته‌های آغازین این طرح 12 درصد بوده است. طرح ترابرد پذیری باعث می‌شود تا اپراتورها خدمات و کیفیت خود را بالاتر ببرند و رقابت سالمی ایجاد شود. همچنین اگر اپراتوری در ارائه سرویس به مشترکان کوتاهی کند از سوی رگولاتوری با جریمه روبرو خواهد شد.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است

طرح سرشماری اینترنتی و آمار مشارکت مردم، یکی دیگر از مباحثی بود که محمود واعظی به آن اشاره کرد:

تا کنون 20 درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده‌اند و در روز 24 مهر به تنهایی 5 درصد از خانوارها مشارکت داشتند. تا به امروز ایران با 20 درصد مشارکت پس از ژاپن در رتبه دوم سرشماری اینترنتی قرار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پایان از اجرای مبحث پیچیده فیلترینگ هوشمند در سه فاز خبر داد و اعلام کرد که تقریبا 5 درصد از سایت‌هایی که کاربران به آن مراجعه می‌کنند محتوای نامناسبی دارند و به همین منظور فیلترینگ هوشمند در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اجرا خواهد شد. مردم باید فضای مجازی را به مانند فضای واقعی حفظ کنند و سالم نگه داشتن فضای مجازی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت است. محمود واعظی بیان کرد که برخی از سایت‌ها 20 درصد مطالب خلاف قوانین دارند که در تلاش هستیم تا از 80 درصد مطالب علمی این سایت‌ها بدون فیلتر شدن کل سایت استفاده کنیم.

منبع:

http://genericviagrix.com